حقوق جزا و جرم شناسی
اسماعیل قمری؛ ناهید مرادی زاده
چکیده
از جمله واجبات دین مبین اسلام و شریعت، حجاب در جامعه ما علاوه بر جنبه دینی، به یک قانون الزامی برای زنان با عقاید گوناگون تبدیل شده است. در حقوق جزا، آزادی بر اساس سیاست جنایی اتخاذ شده توسط هر ایالت مربوط به بزهکاری متفاوت است. بر اساس اصل چهارم قانون اساسی، سیاست کلیبافت حقوقی و اجتماعی ایران باید متکی بر قوانین اسلامی باشد. قانونگذار ...
بیشتر
از جمله واجبات دین مبین اسلام و شریعت، حجاب در جامعه ما علاوه بر جنبه دینی، به یک قانون الزامی برای زنان با عقاید گوناگون تبدیل شده است. در حقوق جزا، آزادی بر اساس سیاست جنایی اتخاذ شده توسط هر ایالت مربوط به بزهکاری متفاوت است. بر اساس اصل چهارم قانون اساسی، سیاست کلیبافت حقوقی و اجتماعی ایران باید متکی بر قوانین اسلامی باشد. قانونگذار پوشش شرعی را تحت حمایت قانونی (کیفری) قرار داده است. پیشفرضهای مبتنی بر مسئولیتهای اجتماعی دولت برای حفظ ارزشهای ساختاری، رعایت آنها و حفظ اخلاق اجتماعی بهعنوان اصول کلان و اعتقاد به جنبه پیشگیرانه حجاب قربانی شدن در برخی جرایم، آگاهی و تأمین امنیت در زنان بهعنوان مبنای روانشناختی در مبانی حکمت، قانونگذار را بر آن داشت تا حجاب زنانه را با قوانین کیفری مرتبط کند. این مقاله با تحلیل توصیفی و تحلیلی به بررسی اصول حقوقی مداخله کیفری در حجاب از طریق آیات، روایات و منابع قانونی پرداخته است. بر اساس نتایج، حکم شرعی حجاب دارای یک نهاد اجتماعی است که با الزامات قانونی مورد بررسی قرار گرفته است. مبنای اساسی حجاب در حقوق اداری، مقررات استخدامی و شرایط مربوطه است، درحالیکه بدحجابی تخلفی است که موجب اصلاح اختیاری میشود. بدحجابی ذاتاً در حقوق شهروندی (در سایر عناوین کیفری) مجرمانه نیست و بررسی کیفری آن با پیامدهای دینی، سیاسی و اجتماعی نادرست است. برایناساس نظام حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران باید بدحجابی را بهعنوان یک آسیب اجتماعی رعایت کند.